Olemisen sietämätön keveys

Oletko taipuvainen jatkuvaan menemiseen ja tekemiseen? Voisiko palautumisesta tulla sinulle pikkuhiljaa mielekäs tapa?

Joskus on vaikeaa asettaa rajoja omalle itselleen ja omalle ajankäytölleen. Tämän postauksen tavoitteena on saada sinut pohtimaan aktiivisen levon, fyysisen levon ja oman ajan ottamisen tärkeyttä päivittäisessä elämässäsi. Niin usein unohdamme vain olla, läsnä, tässä ja nyt.

Tämän postauksen lukemisesta on hyötyä sinulle, jos haluat oppia:

– aktiivisen levon voimaannuttavasta vaikutuksesta

– hellittämään ”minun pitäisi” -ajatuksista

– sietämään yksin oloa

– kehittämään sallivampaa asennetta olemista kohtaan haitallisen suorittamisen sijaan

– rajojen asettamista itsesi ja ympäristön kanssa

Tiedätkö sen tunteen, kun saisit itsellesi aikaa pitkän työrupeaman jälkeen, mutta on niin paljon tekemättömiä asioita?

Jatkuva suorittaminen jää helposti päälle, jos tapa on opittu. Jos usein laiminlyöt omaa palautumisen tarvettasi ja sinun on vaikea asettaa rajoja, oman ajan ottamisesta itselleen saattaa tulla helposti liian itsekäs olo.

Meillä on 24 tuntia vuorokaudessa aikaa käytettävissä. Jos omista rajoista on vaikea pitää kiinni, aikataulu horjuu monella elämän osa-alueella hyvin nopeasti.

Kukaan ei tule antamaan lisää aikaa päiviisi. Oman ajan ottaminen on priorisoitava ja siitä on pidettävä itse kiinni.

Et voi vaikuttaa muiden mielipiteisiin.

Kenellekään ei kuitenkaan tarvitse selitellä, jos kaipaat myös yksinoloa.

Yksinoleminen, oman itsensä kuuntelu ja rauhoittuminen on voimaannuttavaa.

Parisuhteessa oman ajan tarjoaminen myös kumppanille on välttämätöntä, jotta parisuhde voi voida hyvin.

Itsensä kuunteleminen onnistuu parhaiten tyynellä mielellä ja ajan kanssa. Se kannattaa.

Aktiivinen lepo

Aktiivinen lepo sisältää toimintaa. Se ei ole nukkumista eikä makoilua. Parhaita aktiivisia lepo -muotoja kannattaa kokeilun kautta etsiä osaksi omaa arjen jaksamista.

Luonnossa liikkuminen, hieronta, erilaiset hengitysharjoitukset, rentoutusharjoitukset ja sopiva määrä liikettä omien kiinnostuksen kohteiden parissa auttavat palautumaan työstä fyysisen levon rinnalla.

Usein luova tekeminen tarjoaa mahdollisuuden aktiiviseen lepoon. Jos työ on fyysistä, tasapainoa antaa mielelle terapeuttinen tekeminen.

Erilaiset käsityöt, piirtäminen, maalaaminen, musiikin kuuntelu, videoiden katselu tai tekstien kirjoittaminen tarjoavat rennon olon arjen keskellä.

”Mutta kun pitäisi tehdä se ja se ja se..”

Olet oppinut tiettyjä tapoja toimia. Et välttämättä pysähdy pitäisi -ajatusten äärellä kysymään itseltäsi pitäisikö tosi asiassa jokin tekeminen saattaa loppuun.

Haitallinen suorittaminen saattaa olla niin automatisoitua, ettei levon merkityksen äärellä pysähdy kuin vasta pakon edessä.

On hyvä, että saat aikaiseksi asioita ja olet oma-aloitteinen. Pitkään jatkuvaa haitallista suorittamista seuraa väistämättä kuitenkin uupumus jossain elämän vaiheessa, jos suorituskeskeisestä toimintatavasta ei tule tietoiseksi ennen loppuun palamista.

Oleminen ja hiljaisuus aiheuttaa monelle ahdistavia tuntemuksia. On hyvä, että annat tietoisesti itsellesi luvan vain olla, pysähtyä omien ajatustesi äärellä ja nauttia hiljaisuudesta.

Usein pieni hetki aamuisin auttaa lataamaan akut koko päiväksi. Pieniä voimaannuttavia taukoja kannattaa pyrkiä ottamaan myös pitkin päivää.

Usein ajattelemme, että olemme sitä tehokkaampia, mitä vähemmän taukoja pidämme. Teet itsellesi kuitenkin ainoastaan karhunpalveluksen, jos et malta pysähtyä.

Kun aivoille antaa tilaisuuden hengittää ja hellittää, ne jaksavat uudella ja tehokkaammalla tarmolla aktiivisen ajan.

Pelkkä tiedostaminen ja oman ajattelutavan kehittäminen pienin askelin auttaa.

Fyysinen lepo

Tarvitset unta palautuaksesi. Unesta ei kannata tinkiä, sillä sen puutteen vaikutukset näkyvät ihan kaikessa ajattelussa ja tekemisessä.

Jos arkesi tuntuu kaaokselta ja mieliala tuntuu masentuneelta, pelkkä uneen panostaminen auttaa usein heti.

Kannattaa aika ajoin pysähtyä oman unentarpeen äärelle.

– Nukunko tarpeeksi?
– Onko uni hyvää ja syvää vai katkonaista?
– Voisinko rauhoittaa illat ja tietoisesti parantaa unen laatua sitä kautta?
– Nukunko liikaa ja mistä se johtuu?

Omien rajojen asettaminen

Avain omiin rajoihin olemme me itse. Rajojen asettaminen on omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtimista.

On vain tervettä, että omat rajat asettaa jämäkästi, mutta ystävällisesti. Asia on hyvä tuoda julki kunnioittavasti ja avoimesti.

Jos asetat toiset aina etusijalle, väistämättä katkeroidut ja uuvut.

Muita on hyvä auttaa ja se kannattaa, mutta omien rajojen ja jaksamisen kustannuksella sitä ei kuitenkaan kannata tehdä. Niin harvoin meitä on opetettu rakastamaan myös itseämme.

Onko sinun vaikeaa olla yksin?

Yksin olemisen kautta on mahdollista oppia itsetutkiskelua ja omaan itseen tutustumista. Jos et pysty olla ilman toisten seuraa, onko silloin mahdollista oppia edes sitä kuka on?

Yksinäisyys ja yksin oleminen on täysin eri asia. Valittu yksin oleminen luo pohjan itsenäisyydelle. Yksin oleminen kannattaa jo ihan siksi, että se on ainut keino varautua tilanteisiin, kun on selvittävä yksin.

Jos koko elämän olet muiden seurassa ja vanhemmalla iällä tapahtuu jotain yllättävää, voi hyvinkin ”normaalit” asiat aiheuttaa raskaita kriisejä. On usein shokki, kun yksin ei peruselämän asioiden hoitaminen onnistukaan.

Toivon sinun pitävän kiinni rajoistasi, nauttivan fyysisestä ja aktiivisesta levosta ja ennen kaikkea olemaan itsellesi armollinen.

Nykypäivänä olemisesta saa myös nauttia. Vanha kunnon sunnuntailepo on hyvä pitää mielessä 😊

Opastajana ja tukijana sinulle,

♡ Veera Jahn

Mitä ajattelet? Kerro se >>tästä.

Oliko artikkeli sinulle hyödyllinen? Jaa se myös tuttavillesi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Kommentoi

Table of Contents