Meistä kukaan ei voi varautua elämän kolhuihin. Tärkeintä on tietää, mistä saa apua. Hädän hetkellä meistä jokainen kaipaa kannattelua ja turvaa ja kuulluksi tulemista. 

Vastuun kantaminen on joskus vaikeaa ja pelottavaakin. Omasta itsestä huolehtiminen lähtee kuitenkin aina meistä itsestä, tarpeesta suojautua ja olla turvassa. Ei ole ketään määrittämään ja tuomitsemaan, mikä tuntuu pahalta ja mitä pitäisi kestää. Se on aina yksilöllistä, eikä millään tavalla häpeän asia. 

Kun elämä murjoo ja tekee kipeää, on tärkeää tarttua toivon tuojaan. Silloin saamme kyynisyydeltä suojaavan toivon majakan näkyviin omassa horisontissamme. 

Muista toivon voima ja majakan valo, niitä saa ja voi havitella elämän myrskyjen keskellä, ihan kuka tahansa meistä. 

Olen listannut alle paikkoja, joista voit hakea apua hädän ollessa kaikkein suurimmillaan.

 

Parisuhde on aikuisuuden kiintymyksen ja suojan lähde. Mikään parisuhde ei ole mutkaton, eikä täydellinen. Kaivatessasi apua parisuhteen ongelmiin ja haastaviin hetkiin, voit hakea apua puhelimitse: 

Kirkon maksuttomasta perheneuvonnasta 

Apua eroon

Väkivalta ja lähisuhdeväkivalta ovat yleistä, eikä kumpikaan lopu vaikenemalla. Väkivallasta jää aina jäljet, vaikka fyysisiä vammoja ja ruhjeita ei jäisi.

(Lue THL:n määritelmä tästä)

Turvakodissa saat suojaa, tukea ja apua väkivallan uhriksi jouduttuasi tai sen sivusta katsojaksi:

Ensi- ja turvakotien liitosta

Nollalinjan turvakodista

Yllättävän moni nainen kantaa kipeää salaisuutta mukanaan. Asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Saat apua:

Naisten linjasta

Raiskauskeskus Tukinainen ry:stä

Nollalinjasta

Apua ja tukea rikoksen uhreille:

Rikosuhripäivystyksestä

Apua ja tukea miehenä löydät:

Miessakit ry:stä

Lyömättömästä linjasta

Surullisen moni meistä joutuu kokemaan läheisen itsemurhan tai sen yrittämisen elämänsä aikana. Vaikeassa tilanteessa saat apua:

Mielenterveysseuran itsemurhien ehkäisemiskeskuksesta

Kun hätä on kaikkein ja suurin ja tarvitset ensiapua, saat sitä puhelimitse 24/7:

Mielenterveysseuran kriisipuhelimesta

Välittömässä vaarassa ollessasi yleisestä hätänumerosta 112.

Suosittelen myös lataamaan maksuttoman 112-sovelluksen hätätilanteiden varalle. Saat ladattua sen itsellesi:

Tästä 

 
Jos mielesi murheet ovat taltutettavissa muunlaisin keinoin:
 
– Turvaudu turvallisiin ihmisiin, jotka kuuntelevat ja auttavat vilpittömästi.
– Kuuntele sinulle tärkeää ja syvältä koskettavaa musiikkia. Anna melodian tuoda toivoa ja tunteiden tuntua.
– Vapaudu ja maadoitu luonnon rauhassa. Luonnon voima mielenterveyden ylläpitämisessä on kiistaton. Istu meren ääreen ja nauti ajattomuudesta, mene metsään ja kuuntele puiden kautta tuntuvaa tuulen havinaa.
– Koe eläinten voimaannuttava vaikutus.
– Anna luovuuden kertoa tarinasi. Kaiva kynät esiin, maalaa tai väritä. Anna sisäiselle lapsellesi tilaa.
– Kirjat tarjoavat eteesi maailman, joka on siinä juuri sinun kanssasi. Lukeminen on terapeuttista. Paljon kaikesta kirjan ja matkan itseesi löydät täältä.
– Kirjoittaminen konkretisoi asioita. Kirjoita tunteistasi ja jäsennä ajatuksiasi.
– Joskus tarvitsee vain hengittää kipeiden hetkien ylitse. Tunteet tulevat aaltoina ja vaimenevat. Hengitä syvään ja tunne, kuinka kehosi rauhoittuu.
– Ennen kaikkea, pyydä apua ajoissa. Ahdistuksen tunteiden kanssa ei tarvitse pärjätä yksin.